22 feb. 2024
I takt med att solcellsanläggningar blir allt vanligare har frågan om bländning och dess potentiella risker, särskilt för flygtrafiken, blivit mer framträdande. En omfattande bländningsanalys genomfördes för en planerad solcellsanläggning vid Lindskrog långtidsparkering, belägen inom kritiskt avstånd till flygverksamheten på Arlanda. För att ta itu med denna utmaning tog Lindskrog långtidsparkering kontakt med Akteas solcellsexperter, som i samarbete med Swedavia kunde identifiera och minimera risken för bländning av piloter och flygtrafikledningspersonal.
Lindskrog långtidsparkering bländningssäkrar sina solceller med hänsyn till flygtrafiken
Solcellsanläggningar har blivit en vanlig syn vid flygplatser både i Sverige och i resten av världen. Något som flygbranschen historiskt varit kritiska till. De senaste 2–3 åren har den snabba utvecklingen av förnyelsebar energi krävt ett nytt synsätt, där de positiva egenskaperna hos solcellsanläggningar har fått mer uppmärksamhet.
Exempel på sådana positiva egenskaper är synergieffekterna som etablering av solcellsanläggningar för med sig. Att kontinuerligt ta bort växande skog runt flygplatserna, som utgör ett hinder för flygtrafiken, är en utmaning många flygplatser tampas med. Där kan solcellsanläggningarna genom sin utformning förhindra att växande hinder etableras, samtidigt som det tillför el till flygplatsen, menar Pelle Lövstrand, som arbetar med hinderhantering på Swedavia.
– Bländningsanalyser är kritiska när nya solcellsanläggningar planeras nära flygplatser, vägar och annan känslig infrastruktur. Dessa analyser hjälper till att förutse och förebygga situationer där reflektioner från solpaneler kan orsaka distraktion eller till och med tillfällig synnedsättning, en avgörande faktor för att upprätthålla säkerheten för såväl piloter som allmänheten, menar Pelle Lövstrand.
– Hur vet man om en bländningsanalys krävs för sin solcellsanläggning och hur går processen till?
– Idag är det kommunernas bygglovsenhet som ser till att informera om det, säger Henrik Redholm. Samtidigt kan viktiga och kritiska verksamheter i samhället kräva det om det påverkar verksamheten. Trafikverket har också till uppgift att redovisa flygplatsernas krav om de utgör ett riksintresse. Kraven redovisas i en riksintresseprecisering som sedan tillgängliggörs för kommunerna och regioner.
Analysen visade att nivåerna av bländning vid flertalet väderstreck och panellutningar var för höga för att anses acceptabla, varför solcellsanläggningen behöver anläggas inom vissa ramar. Det visade sig till exempel inte möjligt att bygga solcellsanläggningen i sydlig riktning, vilket ofta är att föredra för bäst solelproduktion, då det skulle ha gett upphov till för höga nivåer av bländning. Med avancerade analytiska metoder och simuleringsverktyg kunde man effektivt bedöma potentiella bländningsrisker och rekommendera åtgärder för att säkerställa att den planerade solcellsanläggningen inte skulle påverka flygsäkerheten negativt.
– Ledde resultatet vidare till en solcellsinstallation?
– Resultatet från Aktea var en väl genomarbetad analys som Swedavia har godkänt med mindre justeringar på vinklar och väderstreck. Just nu håller vi på och utvärderar och väntar på ett utlåtande från Radiorådet som ska komma i början på 2024. Vår förhoppning är att vi ska etablera en anläggning så fort vi fått klartecken från alla instanser, avslutar Henrik Redholm.
Lindskrog är långtidsparkeringen närmast Arlanda som erbjuder fullständig trygghet och har både personlig service och rimliga priser. Vill du veta mer om Lindskrog långtidsparkering kan du besöka deras hemsida.
Kontakta oss på Aktea för mer information om hur vi kan hjälpa dig med bländningsanalyser och andra tjänster för att säkerställa att din solcellsanläggning blir både effektiv och säker.